Избор на двигател за FSR-V 3.5
№ |
Марка/модел на двигател |
Максимални |
Мощност |
Ход на буталото |
Диам. на |
Диам. на колянов вал |
Достъпен в България |
Цена в България |
1 |
~ 40 000 |
2,90 |
17,00 |
16,15 |
10 |
да |
478 |
|
2 |
~ 38 000 |
2,80 |
16,30 |
16,70 |
13 |
да |
408 |
|
3 |
~ 38 700 |
2,85 |
16,40 |
16,40 |
14 |
вече не |
380 |
|
4 |
~ 33 500 |
2,40 |
16,80 |
16,22 |
14 |
не |
~ 735 |
|
5 |
~ 33 500 |
2,33 |
16,80 |
16,26 |
14 |
не |
~ 740 |
|
6 |
~ 35 000 |
2,50 |
16,80 |
16,26 |
14 |
не |
~ 775 |
|
7 |
~ 43 000 |
2,70 |
16,80 |
16,26 |
13 |
не |
~ 660 |
|
8 |
~ 42 000 |
2,90 |
16,48 |
16,44 |
13 |
не |
~ 680 |
|
9 |
~ 34 000 |
2,45 |
16,40 |
16,40 |
13 |
не |
~ 640 |
|
10 |
~ 40 000 |
2,40 |
16,61 |
16,00 |
13 |
не |
~ 665 |
Сърцето на всеки FSR - модел е двигателят и за това ще обърнем специално внимание на избора му. В таблицата са показани заслужаващите внимание двигатели производство на водещите италиански фирми CMB, , Novarossi, Picco, Rossi, OPS и OS Max от Япония и R&B от Франция. Най-важната характеристика на един двигател е неговата мощност. За съжаление обикновенно фирмите производителки на моделни двигатели не дават коректна информация за мощността им и оборотите при които е постигната (външна характеристика). Те не уточняват при какви условия са постигнати и най-вече дали са използвани форсиращи добавки в горивото и в какви количества. По тази причина по-опитните моделисти се отнасят с повишено внимание към данните за мощност и ги проверяват в практиката. Например, според фирмената информация, мощноста на двигателите Novarossi RX21 е 2,33 к.с. , а тази на CMB LS Evo2 е 2,90 к.с. , но на практика съм установил че Novarossi RX21 дава по-висока скорост на модела т.е. има по-висока мощност при еднакви други условия.
Друг важен параметър на двигателя е съотношението на хода и диаметъра на буталото. В близкото минало се използваха само двигатели с еднакъв размер на хода и диаметъра на буталато - това са така наречените карета. Тези двигатели постигат максималната си мощност при изключително високи обороти, от порядъка на 40 000 об./мин., а това създава проблеми с надежноста и живота на лагерите и на двигателя като цяло. По тази основна причина през последните една, две години всички фирми преминаха към призводство и на дългоходови двигатели - така наречените LS (Long Stroke) модификации. Те постигат максималната си мощност при значително по-ниски обороти от порядъка на 34 000 об./мин. като и въртящият момент е по-висок. Препоръчвам при избора на двигател да се предпочита дългоходовия вариант.
При двигателите с класическа конструкция, каквито са всичките в таблица 1 без първия, от диаметъра на коляновия вал пряко зависи количеството засмуквана горивна смес, а от там и мощноста на двигателя. В този случай практиката потвърждава тази теоретична постановка. По-големият диаметър на коляновия вал обаче изисква и по-голям вътрешен размер на основния лагер, като същевременно външният габарит на картера за всички двигатели е един и същ. Това налага използването на нестандартни лагери, които са с много висока цена и малък ресурс (до 1 час). Например основния лагер за Novarossi и R&B е с размери Æ14х1”(25,4)х6 и има цена 72 DM. За сравнение основния лагер за СМВ Æ13х25х6 и има цена 21 DM. За да преодолее проблема с основния лагер фирмата СМВ през 2001 година разработи и в края на годината предложи на пазара модела Valvola. Този двигател е принципно различен по конструкция от досегашните, като при него горивото се засмуква не през коляновия вал, а през специален газоразпределителен механизъм монтиран в задната капачка. При тази конструкция коляновия вал е плътен и с диаметър 10 мм. Така основния лагер е с размери Æ10х26х6, а това е много по-тежка серия и съответно има много по-голям ресурс и надежност, при сравнително ниска цена. Прави впечатление и това, че двигателя е с най-голям ход от всички други мотори, т.е. запазва се тенденцията към налагане на дългоходовите двигатели.
При избора на двигател трябва да се съобразяваме не само с техническите му характеристики но и с цената и осигуряването на резервни части. Практиката показва, че с най-добри технически характеристики са двигателите на Novarossi. Това са най-качествените двигатели на пазара, но и цената им е най-висока. Ако нямате проблем с парите това е най-добрия избор. Проблем остава обаче снабдяването както със самият двигател така и с резервни части за него тъй като вече няма вносител за тази марка. Всъщност повечето от двигателите в таблица 1 нямат вносител в България и това е разбираемо с оглед на цената им. Единствено двигателите на фирмата СМВ се предлагат в наличност в България. Това е така защото тези двигатели са с малко по-ниско качество, но цената им е около два пъти по-ниска в сравнение с другите фирми, т.е. имат най-добро сътношение цена/качество.
Преди да вземем окончателно решение към какъв двигател да се насочим трябва да знаем и какви двигатели използват водещите състезатели в европа и по света. Един преглед на класирането от последното Световно първенство за FSR показва че от 12 състезатели достигнали до финалната гонка 8 са с двигатели на СМВ и по един с Novarossi, Picco, R&B и OPS. След появата на СМВ Valvola всички водещи състезатели започнаха да го използват въпреки трудностите с редуктура. Този двигател изисква нова конструкция на редуктора тъй като в модела стои обърнат с вала към транеца.
След направения обзор на двигателите за FSR V - 3,5 см3 като най-подходящ за нашите уславия може да препоръчаме двигателя CMB Valvola. А както се вижда и състезателите по света го предпочитат.