17 Януари 2011г.
Тази статия е пренесена и редактирана от стария сайт, но смятам че има какво да се види и научи от нея.
Първия състезателен FSRV 35cc модел в България беше проектиран, изработен и пуснат на вода през 2006г. С него бяха постигнати много сериозни резултати, като например класиране на финал на световното в Норвегия и няколко призови класирания в международни турнири. Но същевременно с това през двугодишната експлоатация и състезания бяха констатирани редица конструктивни и технически недостатъци по него.
След края на състезателния сезон започна работата по проектирането на втория модел за категория FSRV 35cc, а именно EVO 2008. Надявам се тази версия да избегне всички проблеми на предишната без да създава нови.
Чрез периодично публикуване на снимки и коментарии ще показвам развитието на проекта.
При компютърното проектиране на новия модел бяха взети под внимание всички недостатъци и проблеми на старата версия на модела от 2006г. Променени бяха както формата на дъното и контурите така и дизайна на палубата. С така направените промени по дъното се надявам модела да има по-добро поведение на вода, а палубата да бъде освен по-обтекаема и по-практична. На снимките съм показал паралелно двете версии за да се видят ясно разликите.
Формите за направа на матрици бяха изработени от слепени слоеве 30мм. MDF на CNC машина за по около 72 часа за всяка от двете части. Първо бяха обработени в груб режим, а после и по-финно, но остана и доста за работа на ръка.
НАПРАВА МАТРИЦА НА ДЪНОТО
След пропиването с епоксидна смола, модела беше пръснат с шприцкит и няколко пъти ръчно обработен последователно с по-едра и по-ситна шкурка. При тези обработки задължително се използва помощно трупче с шкурката за да се получи идеално гладка повърхност без вълнички. След последната най-финна шкурка се измива добре с вода и се нанася отделител. Аз използвам Формула 5, дава отлични резултати.
Тук нанасям гела върху долницата. Използвам черния гел за матрици на R§G. За да имам възможност за корекции по матрицата и за да се покрият добре ръбовете нанасям два дебели слоя.
След желиране на гела започвам нанасяне на следващият слой. Той е с по-сложен състав, в смолата се добавят три компонента в равни части. Това са нарязани стъклени нишки 3мм. (чопс 3мм.), нарязани стъклени нишки 0,2мм. (чопс 0,2мм.) и фин памучен чопс (млян естествен памук). Получава се една гъста субстанция, която добре запълва и прави дебел хомогенен слой. Така се избягва появата на релеф по гела от следващия слой едър стъклен плат.
Това е необработената матрица на долницата, веднага след изваждането на МДФ модела
НАПРАВА МАТРИЦА НА ПАЛУБАТА
Върху модела на палубата е нанесен черния гел за матрици на R§G. За да имам възможност за корекции по матрицата и за да се покрият добре ръбовете нанасям два дебели слоя.
След желирене на гела започвам нанасяне на следващият слой от чопсове.
Както се вижда гъстотата на сместа от чопсове е доста голяма, а и необходимото количество за слой е сериозно. За това първо го разхърлям грубо, иначе става екзотермична реакция и желира за минути.
След двата слоя чопс се полага 160г. стъклен плат, два слоя комбиниран стъклен плат с мат (1000г.) и се завършва отново с 160г. стъклен плат
Обработката на готовата матрица е трудоемка работа. Но когато всички участват трудът е песен. Черният гел при шкурене с водна шкурка пуска страшна неизмиваща се с нищо финна чернилка. Тя влиза в порите на кожата и под ноктите и пада едва след около седмица. Но това не спира нашият ентусиазъм.
След няколкократното ръчно обработване последователно с по-едра (400), по-ситна шкурка(800) и най-финна шкурка(1500) се пристъпва към полиране на матрицата. Поради специфичната форма стандартната шлайфмашина не достига всички места. Наложи се модификация - удължих оста с 25см. и проблемите с достъпа се решиха.
Така изглежда полираната матрица, готова за нанасяне на отделител.
Нанесеният отделител Формула 5 се изтърква най-добре с дамски найлонов чорапогащник (без ликра!!!). Тази операция първоначално се повтаря мин. пет пъти.
При направата на първата палуба беше предвидено да се тества калъпа и да се пробва един нов за мен материал - TEXALIUM Gold. Това е оцветен в жълто стъклен плат, който се пропива отлично, но е твърд /стои като колосан/ и може да се изрязват фигури без да се разнищва в крайщата. За съжаление може да се огъва само с голям радиус и само в една равнина, но и това стига за да се придаде на модела характерен външен вид. Поставих фигурите и лентите след гела, като ги намазах и тях с гел.
Вакуумпомпата беше включена и започна чакане......
Първата палуба изглеждаше добре, но имаше някои забележки в качеството, а също и в дизайна.
След проверката на технологията смело започнах втора палуба с малко по-различен дизайн.
Третата палуба според мен беше най-добра, и като дизайн и като качество.
< Предишна статия |
---|